Het is niet gek dat het kabinet Rutte I afgelopen jaar besloot de CO2-normen
die het bijtellingspercentage voor leaseauto’s bepalen, aan te scherpen.

In de eerste helft van 2012 viel maar liefst veertig procent van de verkochte
leaseauto’s in de 14-procentscategorie. Dat betekent dat de berijder slechts
14 procent van de cataloguswaarde bij zijn brutoinkomen hoeft op te tellen,
als het privé-gebruik hoger is dan 500 kilometer per jaar. Dat er zoveel
auto’s in laagste bijtellingscategorie vielen, scheelde de overheid een hoop
inkomsten.

Lease-bijtelling: nieuwe grens uitstoot

Maar er was nog een reden om weer wat strenger te zijn. Het aanscherpen van de
CO2-normen stimuleert autofabrikanten om nog zuiniger modellen te maken. En
dat die strategie werkt, blijkt ook nu weer. Hoewel de keuze fors is
beperkt, zijn een paar autofabrikanten weer in geslaagd om de auto net over
de nieuwe grens te duwen.

Zo lukte het PSA, de fabrikant van Peugeot en Citroën, de uitstoot van enkele
dieselhybrides precies op de 88 gram CO2 per kilometer te krijgen. En dat is
exact de grens per 1 januari om in de 14-procentsbijtellingcatagorie te
vallen.

Wat kun je nu eigenlijk nog krijgen als je als leaserijder niet meer dan
14-procent bijtelling wil hebben? Er zijn nog aardig wat hele kleine en
kleine auto’s in respectievelijk het A en B-segment die aan de nieuwe regels
voldoen. Denk aan een Smart, een Fiatje 500 of een Renaul Clio.

Leaseauto: 14 procent bijtelling

Wie een middenklasser wil, heeft een stuk minder keus. De best verkochte auto
van dit moment, een Renault Megane stationwagen met dieselmotor, valt
bijvoorbeeld per 1 januari buiten de 14-procentscatagorie.

Op dit moment komt de leaserijder op zoek naar een middenklasser al snel bij
een hybridemodel uit. En het nadeel van hybrides, die traditionele
verbrandingsmotoren combineren met elektromotoren, is dat ze relatief duur
in de aanschaf zijn. De hoge catalogusprijs doet dan een deel van het
voordeel dat je krijgt met een lage bijtelling weer verdampen.

Z24 zette de belangrijkste leaseauto's met 14-procentbijtelling per 1 januari
2013 op een rij in
deze slideshow
.

Lees ook:

Z24 Tools: rekentool auto van de
zaak of in privé?

Grote automerken: liever plug-in hybride dan elektrisch

Nieuwe auto na juli 2012: dit gaat er veranderen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl